Tricktyv eller E-syn?

fredag, den 6. februar 2015
Af Niklas Ingerslev

Telefonen ringer og en fremmed mand spørger, om han må komme hjem til dig – lukker du ham ind? Det har mange beboere allerede gjort hos Boligselskabet Nordkysten og det er der en rigtig god grund til. Boligkontoret har nemlig sat gang i boligopmålinger til elektronisk syn, som i sidste ende kan komme alle beboere til gavn.

Der er både tid og penge at spare fremover, når Boligkontorets medlemmer får mulighed for at gøre fraflytningssynet af lejemål elektronisk. Midtjysk Boligselskab og Boligselskabet Nordkysten er allerede i fuld gang med at indføre det nye E-syn, som sikrer en præcis opmåling og dermed et konkurrencedygtigt istandsættelsestilbud. Formålet med E-syn er nemlig at få alle typer lejemål registreret i et digitalt system, som automatisk genererer istandsættelsespriser, dokumentation og synsrapportering. Sammenlagt vil det sikre boligselskabet betydelige besparelser på driften, som kan bruges på mere service i dagligdagen eller at holde huslejen i ro.

God modtagelse i boligafdelingerne

Det er ikke alle beboere, der ved hvad E-syn er og hvad det skal gøre godt for. Derfor er Ib Hougs, som er E-syns konsulent hos Boligkontoret Danmark og en af ankermændene bag E-synet, glad for den positive modtagelse, han har oplevet under sine boligbesøg i forbindelse med opmålinger.

- Vi har pligt til at varsle vores besøg og ind imellem bliver vi nødt til at ringe folk op, hvis en beboer har glemt vores henvendelse. Når man tænker over det, kan det jo godt virke lidt mærkeligt, at en fremmed mand ringer og spørger, om han må komme forbi og opmåle ens hjem. Derfor er vi også rigtig glade for, at beboerne har åbnet deres hjem for os og har spurgt ind til det vi laver, fortæller han.

Det forventes at E-synet udbredes til flere boligselskaber fremover og efterspørgslen er stor blandt Boligkontorets medlemmer. Det er derfor ikke utænkeligt, at flere af vores beboere i fremtiden får et uventet opkald.

Hvad er E-syn?

Fordelen ved E-syn ligger i opmåling og udbud. Ved at opmåle boligerne opnår synsmedarbejderen viden om lejemålenes eksakte størrelse og derved viden om præcis, hvor meget væg der skal males eller hvor meget gulv der skal slibes. Således betales der for lejemålets faktiske m2 i stedet for et skøn. Ved samtidig at konkurrenceudsætte istandsættelsesarbejdet kan man sikre yderligere store besparelser.

E-syn kan i kombination med opmåling og udbud:

  • Gøre sysrapportering og administrationen nemmere for boligselskabet
  • Sikre en klar, effektiv og ensrettet proces omkring istandsættelsesarbejdet
  • Nedsætte udgifterne til istandsættelse af fraflytterboliger
  • Mindske antallet af frister, der ikke bliver overholdt

For fraflytteren betyder det:

  • En tryg og effektiv service med dokumentation for indgåede aftaler
  • En lavere istandsættelsesregning

Læs mere om digitalt syn her

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Årsregnskaber skal fremover vise effektiviseringsmål for hver boligafdeling
onsdag, den 17. januar 2018

Mere ’gør det selv’ i fremtiden?
mandag, den 15. januar 2018

Rejsegilde i Skoleparken
mandag, den 15. januar 2018

Formandsskifte i Boligkontoret Danmark til sommer
mandag, den 15. januar 2018

Boligkonference 2018 - 70 års fællesskab
mandag, den 15. januar 2018

Samarbejder i lokalmiljøet skal hyldes i 2018
mandag, den 15. januar 2018

Hvordan skaber vi et beboerdemokrati for både unge og ældre?
søndag, den 17. december 2017

Renovering af Tibberupparken gavner også lokalsamfundet
torsdag, den 14. december 2017

Den boligsociale helhedsplan i Nakskov Almene Boligselskab skal fremover dække hele Vestlolland
torsdag, den 14. december 2017

Ny ghettoliste offentliggjort
torsdag, den 14. december 2017

Ny digital værktøjskasse til beboerdemokrater
torsdag, den 14. december 2017

Julegave til hjemløse fra Boligkontoret Danmark og 3B
torsdag, den 14. december 2017

Ny juletradition på Emil Reesens Vej i Strib
lørdag, den 9. december 2017

Danmarks dejligste almene hjem er fundet
lørdag, den 9. december 2017

'Udsatte beboere er en fælles opgave!'
lørdag, den 9. december 2017

Hvem har ret til lejemålet ved samlivsophør?
lørdag, den 9. december 2017

Julemanden fra Uglevang
lørdag, den 9. december 2017

Søhusene vandt fornem pris på Almene Boligdage 2017
onsdag, den 29. november 2017

Startskud til 51 nye attraktive lejeboliger i Vedbæk Park
tirsdag, den 28. november 2017

Hvordan ser fremtiden ud for de almene boliger?
tirsdag, den 28. november 2017

Bøgeparken i Boligforeningen Lillebælt vandt 3.præmie på 50.000 kr.
tirsdag, den 28. november 2017

Klimapris til Kokkedal
tirsdag, den 28. november 2017

Almene boliger til debat i valgkampen
tirsdag, den 28. november 2017

På byggetur afsted til inspiration og samvær
tirsdag, den 28. november 2017

Statslån til den almene boligsektor droppes
tirsdag, den 28. november 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket