Tricktyv eller E-syn?

fredag, den 6. februar 2015
Af Niklas Ingerslev

Telefonen ringer og en fremmed mand spørger, om han må komme hjem til dig – lukker du ham ind? Det har mange beboere allerede gjort hos Boligselskabet Nordkysten og det er der en rigtig god grund til. Boligkontoret har nemlig sat gang i boligopmålinger til elektronisk syn, som i sidste ende kan komme alle beboere til gavn.

Der er både tid og penge at spare fremover, når Boligkontorets medlemmer får mulighed for at gøre fraflytningssynet af lejemål elektronisk. Midtjysk Boligselskab og Boligselskabet Nordkysten er allerede i fuld gang med at indføre det nye E-syn, som sikrer en præcis opmåling og dermed et konkurrencedygtigt istandsættelsestilbud. Formålet med E-syn er nemlig at få alle typer lejemål registreret i et digitalt system, som automatisk genererer istandsættelsespriser, dokumentation og synsrapportering. Sammenlagt vil det sikre boligselskabet betydelige besparelser på driften, som kan bruges på mere service i dagligdagen eller at holde huslejen i ro.

God modtagelse i boligafdelingerne

Det er ikke alle beboere, der ved hvad E-syn er og hvad det skal gøre godt for. Derfor er Ib Hougs, som er E-syns konsulent hos Boligkontoret Danmark og en af ankermændene bag E-synet, glad for den positive modtagelse, han har oplevet under sine boligbesøg i forbindelse med opmålinger.

- Vi har pligt til at varsle vores besøg og ind imellem bliver vi nødt til at ringe folk op, hvis en beboer har glemt vores henvendelse. Når man tænker over det, kan det jo godt virke lidt mærkeligt, at en fremmed mand ringer og spørger, om han må komme forbi og opmåle ens hjem. Derfor er vi også rigtig glade for, at beboerne har åbnet deres hjem for os og har spurgt ind til det vi laver, fortæller han.

Det forventes at E-synet udbredes til flere boligselskaber fremover og efterspørgslen er stor blandt Boligkontorets medlemmer. Det er derfor ikke utænkeligt, at flere af vores beboere i fremtiden får et uventet opkald.

Hvad er E-syn?

Fordelen ved E-syn ligger i opmåling og udbud. Ved at opmåle boligerne opnår synsmedarbejderen viden om lejemålenes eksakte størrelse og derved viden om præcis, hvor meget væg der skal males eller hvor meget gulv der skal slibes. Således betales der for lejemålets faktiske m2 i stedet for et skøn. Ved samtidig at konkurrenceudsætte istandsættelsesarbejdet kan man sikre yderligere store besparelser.

E-syn kan i kombination med opmåling og udbud:

  • Gøre sysrapportering og administrationen nemmere for boligselskabet
  • Sikre en klar, effektiv og ensrettet proces omkring istandsættelsesarbejdet
  • Nedsætte udgifterne til istandsættelse af fraflytterboliger
  • Mindske antallet af frister, der ikke bliver overholdt

For fraflytteren betyder det:

  • En tryg og effektiv service med dokumentation for indgåede aftaler
  • En lavere istandsættelsesregning

Læs mere om digitalt syn her

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Danmarks dejligste hjem
onsdag, den 8. november 2017

Tilpasset vand, vejr og beboere
søndag, den 1. oktober 2017

Kan man ved fuldmagt stemme på vegne af en beboer?
søndag, den 1. oktober 2017

Orla fik Den kongelige fortjenstmedalje
søndag, den 1. oktober 2017

Vicevært med fokus på tryghed og trivsel
søndag, den 1. oktober 2017

Vil du være én af hverdagens helte?
søndag, den 1. oktober 2017

Behovet for en fælles indsats er større end nogensinde før
søndag, den 1. oktober 2017

Hvad sker der, når en boligsocial helhedsplan udløber?
mandag, den 11. september 2017

Når boliger skifter målgruppe
mandag, den 11. september 2017

Udbud og indkøb – et centralt effektiviseringsområde
mandag, den 11. september 2017

Den almene sektor hyldes med fagpriser
mandag, den 11. september 2017

Fra fyldepen til NemID
mandag, den 11. september 2017

Beboere får hjælp inden problemer vokser sig store
mandag, den 11. september 2017

32 boligorganisationer har allerede benyttet sig af tilbuddet
fredag, den 25. august 2017

Får du brugt dit personlige bestyrelseslogin?
fredag, den 25. august 2017

Tænk energi ind i jeres renovering
fredag, den 25. august 2017

Almene boliger på finansloven?
fredag, den 25. august 2017

Beboerundersøgelsen 2017
onsdag, den 28. juni 2017

Hvad sker der, når der er stemmelighed på afdelingsmødet?
onsdag, den 28. juni 2017

Tag på ferie uden bekymringer
onsdag, den 28. juni 2017

Hvordan kan leg styrke fællesskabet på tværs?
onsdag, den 28. juni 2017

Gang i byggeriet på afdelingskontoret i Ribe
mandag, den 19. juni 2017

Kontanthjælpsloftet har ikke sat flere på gaden
mandag, den 19. juni 2017

Presset på den almene boligsektor i fokus på årets repræsentantskabsmøde
torsdag, den 15. juni 2017

Vigtige præciseringer og ændringer i driftsbekendtgørelsen
torsdag, den 15. juni 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket

OBS: Kontoret holder lukket d. 26. og 27. oktober 2017.