Vi rykker den boligsociale indsats helt frem

mandag, den 12. januar 2015
Af Anders Juel Hansen

Boligkontoret Danmark vil bygge bro til kommunen, når beboerne skal have hurtig hjælp

Boligkontoret opretter en boligsocial enhed, der skal hjælpe, når bestyrelser eller medarbejdere i boligområderne oplever, at en beboer mistrives og har brug for hjælp.

Brobygger mellem beboere og kommune
- Vi kan se, at en tidlig indsats ikke kun er til gavn for den enkelte. Blot én beboer eller én familie, der ikke fungerer, kan belaste dagligdagen for de øvrige beboere. Om det er psykisk syge, misbrugere eller andre, vil vi sørge for kontakt til kommunen, sundhedspersonale eller hvem der er brug for at få på banen, udtaler administrerende direktør Michael Demsitz.

- Den nye enhed skal støtte vores viceværter og lokale beboerbestyrelser, når beboere får personlige problemer og ikke kan fungere i boligområdet. De skal have hurtig hjælp fra kommunen. Så snart vi har vores boligsociale enhed på plads, kontakter vi alle bestyrelser og medarbejdere om vores nye service.

Styringsdialog - i rød, gul eller grøn påklædning?
Brobyggerne skal også hjælpe med at rejse boligsociale problemstillinger ved den årlige styringsdialog mellem boligselskab og kommune. Til den opgave udarbejdes en overskuelig rapport med røde, gule og grønne indikatorer for boligområdets trivsel og hvor, der er behov for en indsats.

Tredje ben i boligsocial strategi
Den tidlige indsats føjer sig til Boligkontorets igangværende indsats med boligsociale helhedsplaner og forsøgsprojektet Stop udsættelser og udgør tredje ben i en ny boligsocial strategi. Strategien er en del af Boligkontorets handlingsprogram frem til 2017.

Boligsociale helhedsplaner indgår i en større indsats i boligområder, der har behov for fysisk genopretning og aktiviteter, der understøtter trivsel og tryghed. Den kostbare indsats tilfører boligområderne nye og moderne kvaliteter og sker med støtte fra Landsbyggefonden.

Rådgivning til udsættelsestruede beboere gøres permanent
Boligkontorets forsøgsprojekt Stop udsættelser, har med stort succes undgået belastende udsættelser af beboere. Siden november 2011 har rådgivningen til udsættelsestruede beboere i 6 boligselskaber betydet en nedgang i udsættelser på 60 %.

Rådgivningen, der er andet ben i Boligkontorets boligsociale strategi, bliver derfor udvidet til alle Boligkontorets medlemmer og gjort permanent. Forsøget er støttet af Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter og udløber med udgangen af 2015.

 

 Antal af udsættelser fra 2011-2014 Nov. 2011 Nov. 2014 Ændring (%) 2011-2014
Andelsboligforeningen Hørsholm Kokkedal 10 3 -70%
Boligselskabet Nordkysten 25 14 -44%
Nakskov Almene Boligforening 11 2 -82%
Boligselskabet Birkebo 6 4 -33%
De Vanføres Boligselskab for Københavns Kommune 2 0 100%
Egedalsvænge (Boligforeningen 3B) 16 6 -63%
Folehaven (Boligforeningen 3B) 13 4 -69%
Total 88 33 -60%
Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Søhusene vandt fornem pris på Almene Boligdage 2017
torsdag, den 23. november 2017

Klimapris til Kokkedal
torsdag, den 23. november 2017

Almene boliger til debat i valgkampen
torsdag, den 23. november 2017

På byggetur afsted til inspiration og samvær
torsdag, den 23. november 2017

Startskud til 51 nye attraktive lejeboliger i Vedbæk Park
onsdag, den 22. november 2017

Hvordan ser fremtiden ud for de almene boliger?
onsdag, den 22. november 2017

Bøgeparken i Boligforeningen Lillebælt vandt 3.præmie på 50.000 kr.
onsdag, den 22. november 2017

Danmarks dejligste hjem
onsdag, den 8. november 2017

Tilpasset vand, vejr og beboere
søndag, den 1. oktober 2017

Kan man ved fuldmagt stemme på vegne af en beboer?
søndag, den 1. oktober 2017

Orla fik Den kongelige fortjenstmedalje
søndag, den 1. oktober 2017

Vicevært med fokus på tryghed og trivsel
søndag, den 1. oktober 2017

Vil du være én af hverdagens helte?
søndag, den 1. oktober 2017

Behovet for en fælles indsats er større end nogensinde før
søndag, den 1. oktober 2017

Hvad sker der, når en boligsocial helhedsplan udløber?
mandag, den 11. september 2017

Når boliger skifter målgruppe
mandag, den 11. september 2017

Udbud og indkøb – et centralt effektiviseringsområde
mandag, den 11. september 2017

Den almene sektor hyldes med fagpriser
mandag, den 11. september 2017

Fra fyldepen til NemID
mandag, den 11. september 2017

Beboere får hjælp inden problemer vokser sig store
mandag, den 11. september 2017

32 boligorganisationer har allerede benyttet sig af tilbuddet
fredag, den 25. august 2017

Får du brugt dit personlige bestyrelseslogin?
fredag, den 25. august 2017

Almene boliger på finansloven?
fredag, den 25. august 2017

Tænk energi ind i jeres renovering
fredag, den 25. august 2017

Beboerundersøgelsen 2017
onsdag, den 28. juni 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket