Vi rykker den boligsociale indsats helt frem

mandag, den 12. januar 2015
Af Anders Juel Hansen

Boligkontoret Danmark vil bygge bro til kommunen, når beboerne skal have hurtig hjælp

Boligkontoret opretter en boligsocial enhed, der skal hjælpe, når bestyrelser eller medarbejdere i boligområderne oplever, at en beboer mistrives og har brug for hjælp.

Brobygger mellem beboere og kommune
- Vi kan se, at en tidlig indsats ikke kun er til gavn for den enkelte. Blot én beboer eller én familie, der ikke fungerer, kan belaste dagligdagen for de øvrige beboere. Om det er psykisk syge, misbrugere eller andre, vil vi sørge for kontakt til kommunen, sundhedspersonale eller hvem der er brug for at få på banen, udtaler administrerende direktør Michael Demsitz.

- Den nye enhed skal støtte vores viceværter og lokale beboerbestyrelser, når beboere får personlige problemer og ikke kan fungere i boligområdet. De skal have hurtig hjælp fra kommunen. Så snart vi har vores boligsociale enhed på plads, kontakter vi alle bestyrelser og medarbejdere om vores nye service.

Styringsdialog - i rød, gul eller grøn påklædning?
Brobyggerne skal også hjælpe med at rejse boligsociale problemstillinger ved den årlige styringsdialog mellem boligselskab og kommune. Til den opgave udarbejdes en overskuelig rapport med røde, gule og grønne indikatorer for boligområdets trivsel og hvor, der er behov for en indsats.

Tredje ben i boligsocial strategi
Den tidlige indsats føjer sig til Boligkontorets igangværende indsats med boligsociale helhedsplaner og forsøgsprojektet Stop udsættelser og udgør tredje ben i en ny boligsocial strategi. Strategien er en del af Boligkontorets handlingsprogram frem til 2017.

Boligsociale helhedsplaner indgår i en større indsats i boligområder, der har behov for fysisk genopretning og aktiviteter, der understøtter trivsel og tryghed. Den kostbare indsats tilfører boligområderne nye og moderne kvaliteter og sker med støtte fra Landsbyggefonden.

Rådgivning til udsættelsestruede beboere gøres permanent
Boligkontorets forsøgsprojekt Stop udsættelser, har med stort succes undgået belastende udsættelser af beboere. Siden november 2011 har rådgivningen til udsættelsestruede beboere i 6 boligselskaber betydet en nedgang i udsættelser på 60 %.

Rådgivningen, der er andet ben i Boligkontorets boligsociale strategi, bliver derfor udvidet til alle Boligkontorets medlemmer og gjort permanent. Forsøget er støttet af Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter og udløber med udgangen af 2015.

 

 Antal af udsættelser fra 2011-2014 Nov. 2011 Nov. 2014 Ændring (%) 2011-2014
Andelsboligforeningen Hørsholm Kokkedal 10 3 -70%
Boligselskabet Nordkysten 25 14 -44%
Nakskov Almene Boligforening 11 2 -82%
Boligselskabet Birkebo 6 4 -33%
De Vanføres Boligselskab for Københavns Kommune 2 0 100%
Egedalsvænge (Boligforeningen 3B) 16 6 -63%
Folehaven (Boligforeningen 3B) 13 4 -69%
Total 88 33 -60%
Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Børn sætter miljøet på dagsordenen i Kokkedal
onsdag, den 14. februar 2018

Travlhed på byggepladserne i Jylland og på Fyn
onsdag, den 14. februar 2018

Boligkontoret Danmark fylder 70 år
onsdag, den 14. februar 2018

"Uanset hvor langt ned man kommer, så kan man komme op igen ..."
søndag, den 11. februar 2018

Formand i boligforening: "Stop den generelle hetz mod almene boliger"
søndag, den 11. februar 2018

Ingen kan alt - sammen kan vi det hele
søndag, den 11. februar 2018

Kan man nøjes med at vise fejl- og mangellisten, når man flytter ud?
søndag, den 11. februar 2018

Årsregnskaber skal fremover vise driftsmål for hver boligafdeling
onsdag, den 17. januar 2018

Mere ’gør det selv’ i fremtiden?
mandag, den 15. januar 2018

Rejsegilde i Skoleparken
mandag, den 15. januar 2018

Formandsskifte i Boligkontoret Danmark til sommer
mandag, den 15. januar 2018

Boligkonference 2018 - 70 års fællesskab
mandag, den 15. januar 2018

Samarbejder i lokalmiljøet skal hyldes i 2018
mandag, den 15. januar 2018

Hvordan skaber vi et beboerdemokrati for både unge og ældre?
søndag, den 17. december 2017

Renovering af Tibberupparken gavner også lokalsamfundet
torsdag, den 14. december 2017

Den boligsociale helhedsplan i Nakskov Almene Boligselskab skal fremover dække hele Vestlolland
torsdag, den 14. december 2017

Ny ghettoliste offentliggjort
torsdag, den 14. december 2017

Ny digital værktøjskasse til beboerdemokrater
torsdag, den 14. december 2017

Julegave til hjemløse fra Boligkontoret Danmark og 3B
torsdag, den 14. december 2017

Ny juletradition på Emil Reesens Vej i Strib
lørdag, den 9. december 2017

Danmarks dejligste almene hjem er fundet
lørdag, den 9. december 2017

'Udsatte beboere er en fælles opgave!'
lørdag, den 9. december 2017

Hvem har ret til lejemålet ved samlivsophør?
lørdag, den 9. december 2017

Julemanden fra Uglevang
lørdag, den 9. december 2017

Søhusene vandt fornem pris på Almene Boligdage 2017
onsdag, den 29. november 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket