Vicevært med fokus på tryghed og trivsel

søndag, den 1. oktober 2017
Af Maria Dyrborg, Foto: René Aunsbjerg Fogh, UGE-Avisen Ribe

Da Ribe Boligforening besluttede at ville ansætte en boligsocial vicevært, var det bl.a. som en konsekvens af det nye kontanthjælpsloft. Samtidig havde boligforeningen oplevet en tilstrømning af udsatte og ressourcesvage beboere. Med en boligsocial vicevært var målet en forebyggende indsats, med fokus på at hjælpe beboere, samt styrke den generelle trivsel og tryghed i boligafdelingerne.

Valget som boligsocial vicevært faldt på Susanne Sleiman Gudiksen, der havde første arbejdsdag d. 2. januar i år. Susanne har en pædagogisk baggrund og har tidligere arbejdet på et forsorgshjem i Esbjerg.

Den nye jobbeskrivelse er meget åben og arbejdsopgaverne varierer. Ifølge Susanne er ingen dage ens, og de sager, hun giver sig i kast med, afhænger helt og holdent af beboerne. ”Jeg får tingene til at ske ud fra de behov og problemer, beboerne har. Deres ønsker og velvære kommer i første række”, uddyber Susanne.

Styrker de sociale aktiviteter

Med ansættelsen af Susanne ønskede Ribe Boligforening også at videreudvikle beboerdemokratiet og styrke samarbejdet blandt de frivillige beboere. Samtidig skulle hun være med til at skabe nye sociale aktiviteter i såvel de enkelte afdelinger, som på tværs af afdelingerne. Et eksempel på dette var et velbesøgt kræmmermarked på græsplænen foran boligforeningens afdeling på Hans Jacobs Vej, den første weekend i august, med deltagelse af hele 31 stande, flere konkurrencer og børneaktiviteter.

Skaber socialt nærvær

Nogle af den boligsociale viceværts vigtigste opgaver er at tale med beboerne, skabe relationer og gøre sig kendt i boligforeningen, således at beboerne føler sig trygge ved at kontakte Susanne. Jens Hunderup, der er formand for Ribe Boligforening fortæller, ”Vi oplevede, at mange beboere holder sig for sig selv og ikke tager sig så godt af naboerne, som før i tiden. Derfor har vi også kunne se et voksende behov for én som Susanne, der kan skabe socialt nærvær og være en vigtig sparringspartner for de beboere, der har behov for hjælp. Vi har allerede kunne se de positive effekter, og jeg har svært ved at forstå, hvordan vi overhovedet kunne klare os uden hende.”

Et stort netværk er vigtigt

Samme holdning har Cung Hlun Sang, der er meget glad for, at der er kommet en boligsocial vicevært. Han er beboer i Rønnebærparken i Ribe og har fået hjælp af Susanne til at søge boligstøtte og skifte læge.

Ifølge Susanne er hendes styrke lige præcis, at hun kan agere i et felt mellem boligselskabet, beboerne og det kommunale system. Hun har mulighed for at handle fleksibelt og hurtigt, uden at skulle igennem en længere sagsbehandling. Susanne har samtidig et stort netværk, der giver hende mulighed for at skabe kontakt til relevante parter og specifikke kontaktpersoner hos eksempelvis kommuner og skoler, uden at skulle involvere diverse forsinkende mellemled.

Ofte skal der ikke mere end en samtale til

En anden vigtig opgave, afhængig af den enkelte afdeling og beboersammensætning, vil ofte være håndtering af konflikter og nabostridigheder. I Ribe har en af fordelene ved at have en boligsocial vicevært været, at konflikterne mange gange kan løses inden de udvikler sig til deciderede nabostridigheder.

Susanne arrangerede eksempelvis et møde mellem en ung pige og hendes overbo. Baggrunden for mødet var, at den unge pige igennem længere tid havde oplevet larm fra overboen, hvilket gav anledning til både frustrationer og søvnproblemer. Susanne sørgede derfor for, at de to parter fik mulighed for, at lade hinanden komme til orde. Ofte skal der nemlig ikke mere end en samtale til og da Susanne Sleiman Gudiksen gik derfra, var det med fornemmelsen af, at de to parter havde fået en gensidig forståelse for hinanden og at en potentiel naboklagesag var undgået.

En god investering

Det kan være en stor belastning for en boligafdelings økonomi og beboere, hvis der er mange nabokonflikter, psykisk syge beboere eller udsættelsessager på grund af huslejerestancer. I afdelinger, der oplever disse problematikker, kan det derfor være en god investering at ansætte en boligsocial vicevært.

I Ribe oplever Susanne i hvert fald, at de er meget tilfredse med valget: ”Der er ingen grænser for, hvad jeg har oplevet af henvendelser, men det tager jeg som et tegn på, at der er behov for min tilstedeværelse og at der bliver sat pris på den"

Såfremt du mener, at din boligafdeling burde overveje at ansætte en boligsocial vicevært, er du altid velkommen til at tage kontakt til din afdelingsbestyrelse, selskabets organisationsbestyrelse eller administrationen, som så vil behandle din henvendelse og undersøge behovet.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Årsregnskaber skal fremover vise driftsmål for hver boligafdeling
onsdag, den 17. januar 2018

Mere ’gør det selv’ i fremtiden?
mandag, den 15. januar 2018

Rejsegilde i Skoleparken
mandag, den 15. januar 2018

Formandsskifte i Boligkontoret Danmark til sommer
mandag, den 15. januar 2018

Boligkonference 2018 - 70 års fællesskab
mandag, den 15. januar 2018

Samarbejder i lokalmiljøet skal hyldes i 2018
mandag, den 15. januar 2018

Hvordan skaber vi et beboerdemokrati for både unge og ældre?
søndag, den 17. december 2017

Renovering af Tibberupparken gavner også lokalsamfundet
torsdag, den 14. december 2017

Den boligsociale helhedsplan i Nakskov Almene Boligselskab skal fremover dække hele Vestlolland
torsdag, den 14. december 2017

Ny ghettoliste offentliggjort
torsdag, den 14. december 2017

Ny digital værktøjskasse til beboerdemokrater
torsdag, den 14. december 2017

Julegave til hjemløse fra Boligkontoret Danmark og 3B
torsdag, den 14. december 2017

Ny juletradition på Emil Reesens Vej i Strib
lørdag, den 9. december 2017

Danmarks dejligste almene hjem er fundet
lørdag, den 9. december 2017

'Udsatte beboere er en fælles opgave!'
lørdag, den 9. december 2017

Hvem har ret til lejemålet ved samlivsophør?
lørdag, den 9. december 2017

Julemanden fra Uglevang
lørdag, den 9. december 2017

Søhusene vandt fornem pris på Almene Boligdage 2017
onsdag, den 29. november 2017

Startskud til 51 nye attraktive lejeboliger i Vedbæk Park
tirsdag, den 28. november 2017

Hvordan ser fremtiden ud for de almene boliger?
tirsdag, den 28. november 2017

Bøgeparken i Boligforeningen Lillebælt vandt 3.præmie på 50.000 kr.
tirsdag, den 28. november 2017

Klimapris til Kokkedal
tirsdag, den 28. november 2017

Almene boliger til debat i valgkampen
tirsdag, den 28. november 2017

På byggetur afsted til inspiration og samvær
tirsdag, den 28. november 2017

Statslån til den almene boligsektor droppes
tirsdag, den 28. november 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket