Vilje til fællesdrift i AB Hørsholm Kokkedal

mandag, den 17. oktober 2016
Af Niklas Ingerslev

Hos bestyrelsen i AB Hørsholm Kokkedal har udsigten til driftsbesparelser, vidensdeling og bedre samarbejde mellem ejendomsfunktionærerne skabt stor velvilje til mere fællesdrift i boligforeningen. Der er ikke tale om en stor omlægning, men derimod en mere fleksibel måde at strukturere driften på.

Det er ikke nogen hemmelighed, at den almene boligbranche kommer til at gennemgå store forandringer i de kommende år – ikke mindst på grund af den politiske beslutning om, at der skal sparres 1,5 milliarder i den almene sektor som helhed. I AB Hørsholm Kokkedal har de taget hånd om udfordringen og er netop i gang med at undersøge, hvordan de kan organisere driften i boligforeningen på en bedre og billigere måde.


-    Vi vil rigtig gerne strukturere vores drift på en smartere måde, så vi får fuld udbytte af vores serviceydelser, driftsmateriel og driftspersonalets kompetencer. Samtidig ønsker vi at bibeholde den nærhed og genkendelighed, som beboerne oplever ved vores driftspersonale i dag. Derfor er det vigtigt for os at få pointeret, at vi ikke er i gang med at implementere en eller anden ny driftsmodel. Vi vil i stedet lave vores helt egen AB-model, der både sikrer en billigere og mere effektiv drift og samtidig bevarer vi den lokale forankring hos vores driftspersonale, fortæller bestyrelsesformanden for AB Hørsholm Kokkedal, Marianne Lundberg Andersen.


Et stort uudnyttet potentiale

I midten af september afholdt AB Hørsholm Kokkedal et 2-dages seminar om, hvordan man kan opnå en bedre og billigere drift i boligorganisationen. Boligkontoret Danmarks task force holdt oplæg og lavede workshops med inspiration til, hvordan driften kan optimeres. Efterfølgende fortalte boligforeningerne Østerbo og Lillerød Boligforening om deres erfaringer og succeser med fællesdrift og omstrukturering af driften. Dette seminar var med til at inspirere til den plan AB Hørsholm Kokkedal nu er gået i gang med at få gennemført.


-    Vi kan allerede nu se et stort potentiale i at oprette et fælles synsteam, så vi ikke er afhængige af enkelte personer ved fraflytningssyn. Derudover har vi en masse maskiner der ikke bliver udnyttet optimalt og vi har ejendomsfunktionærer med en elektrikeruddannelse eller en VVS-uddannelse, som ikke får udnyttet deres kompetencer. Ved at arbejde hen mod mere fællesdrift får vi mulighed for at udnytte disse potentialer og det virker også som om, at både vores afdelingsbestyrelser og ejendomsfunktionærer kan se perspektiverne i det, forklarer Marianne Lundberg Andersen.


Stordriftsfordele kan give større fleksibilitet

Hanne Jensen er formand for afdelingsbestyrelsen i afdeling 14 hos AB Hørsholm Kokkedal og hun ser også meget positivt på udsigten til mere fællesdrift i foreningen. Som formand i en boligafdeling med kun 20 lejemål har hun oplevet, at det økonomiske handlerum har været meget snævert.


-    Jeg kan se nogle helt åbenlyse fordele ved at samle driften frem for at fordele driftspersonalet på hver lille afdeling. Jeg tror ikke bare, det vil give en langt større fleksibilitet og effektivitet, jeg mener også, at det er det eneste økonomisk forsvarlige over for vores beboere, så vi kan holde huslejen nede, fortæller hun.


Selvom man kan risikere, at der vil være modstand fra enkelte ejendomsfunktionærer, der ikke vil trives ved at få lavet om på deres hverdag, så mener Hanne Jensen, at en mere fællesorienteret drift kan biddrage til en positiv udvikling for ejendomsfunktionærerne. De får mulighed for at sætte deres kompetencer meget mere i spil og de vil desuden få langt mere samarbejde og erfaringsudveksling med andre ejendomsfunktionærer, mener hun.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Søhusene vandt fornem pris på Almene Boligdage 2017
torsdag, den 23. november 2017

Klimapris til Kokkedal
torsdag, den 23. november 2017

Almene boliger til debat i valgkampen
torsdag, den 23. november 2017

På byggetur afsted til inspiration og samvær
torsdag, den 23. november 2017

Startskud til 51 nye attraktive lejeboliger i Vedbæk Park
onsdag, den 22. november 2017

Hvordan ser fremtiden ud for de almene boliger?
onsdag, den 22. november 2017

Bøgeparken i Boligforeningen Lillebælt vandt 3.præmie på 50.000 kr.
onsdag, den 22. november 2017

Danmarks dejligste hjem
onsdag, den 8. november 2017

Tilpasset vand, vejr og beboere
søndag, den 1. oktober 2017

Kan man ved fuldmagt stemme på vegne af en beboer?
søndag, den 1. oktober 2017

Orla fik Den kongelige fortjenstmedalje
søndag, den 1. oktober 2017

Vicevært med fokus på tryghed og trivsel
søndag, den 1. oktober 2017

Vil du være én af hverdagens helte?
søndag, den 1. oktober 2017

Behovet for en fælles indsats er større end nogensinde før
søndag, den 1. oktober 2017

Hvad sker der, når en boligsocial helhedsplan udløber?
mandag, den 11. september 2017

Når boliger skifter målgruppe
mandag, den 11. september 2017

Udbud og indkøb – et centralt effektiviseringsområde
mandag, den 11. september 2017

Den almene sektor hyldes med fagpriser
mandag, den 11. september 2017

Fra fyldepen til NemID
mandag, den 11. september 2017

Beboere får hjælp inden problemer vokser sig store
mandag, den 11. september 2017

32 boligorganisationer har allerede benyttet sig af tilbuddet
fredag, den 25. august 2017

Får du brugt dit personlige bestyrelseslogin?
fredag, den 25. august 2017

Almene boliger på finansloven?
fredag, den 25. august 2017

Tænk energi ind i jeres renovering
fredag, den 25. august 2017

Beboerundersøgelsen 2017
onsdag, den 28. juni 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket