Vilje til fællesdrift i AB Hørsholm Kokkedal

mandag, den 17. oktober 2016
Af Niklas Ingerslev

Hos bestyrelsen i AB Hørsholm Kokkedal har udsigten til driftsbesparelser, vidensdeling og bedre samarbejde mellem ejendomsfunktionærerne skabt stor velvilje til mere fællesdrift i boligforeningen. Der er ikke tale om en stor omlægning, men derimod en mere fleksibel måde at strukturere driften på.

Det er ikke nogen hemmelighed, at den almene boligbranche kommer til at gennemgå store forandringer i de kommende år – ikke mindst på grund af den politiske beslutning om, at der skal sparres 1,5 milliarder i den almene sektor som helhed. I AB Hørsholm Kokkedal har de taget hånd om udfordringen og er netop i gang med at undersøge, hvordan de kan organisere driften i boligforeningen på en bedre og billigere måde.


-    Vi vil rigtig gerne strukturere vores drift på en smartere måde, så vi får fuld udbytte af vores serviceydelser, driftsmateriel og driftspersonalets kompetencer. Samtidig ønsker vi at bibeholde den nærhed og genkendelighed, som beboerne oplever ved vores driftspersonale i dag. Derfor er det vigtigt for os at få pointeret, at vi ikke er i gang med at implementere en eller anden ny driftsmodel. Vi vil i stedet lave vores helt egen AB-model, der både sikrer en billigere og mere effektiv drift og samtidig bevarer vi den lokale forankring hos vores driftspersonale, fortæller bestyrelsesformanden for AB Hørsholm Kokkedal, Marianne Lundberg Andersen.


Et stort uudnyttet potentiale

I midten af september afholdt AB Hørsholm Kokkedal et 2-dages seminar om, hvordan man kan opnå en bedre og billigere drift i boligorganisationen. Boligkontoret Danmarks task force holdt oplæg og lavede workshops med inspiration til, hvordan driften kan optimeres. Efterfølgende fortalte boligforeningerne Østerbo og Lillerød Boligforening om deres erfaringer og succeser med fællesdrift og omstrukturering af driften. Dette seminar var med til at inspirere til den plan AB Hørsholm Kokkedal nu er gået i gang med at få gennemført.


-    Vi kan allerede nu se et stort potentiale i at oprette et fælles synsteam, så vi ikke er afhængige af enkelte personer ved fraflytningssyn. Derudover har vi en masse maskiner der ikke bliver udnyttet optimalt og vi har ejendomsfunktionærer med en elektrikeruddannelse eller en VVS-uddannelse, som ikke får udnyttet deres kompetencer. Ved at arbejde hen mod mere fællesdrift får vi mulighed for at udnytte disse potentialer og det virker også som om, at både vores afdelingsbestyrelser og ejendomsfunktionærer kan se perspektiverne i det, forklarer Marianne Lundberg Andersen.


Stordriftsfordele kan give større fleksibilitet

Hanne Jensen er formand for afdelingsbestyrelsen i afdeling 14 hos AB Hørsholm Kokkedal og hun ser også meget positivt på udsigten til mere fællesdrift i foreningen. Som formand i en boligafdeling med kun 20 lejemål har hun oplevet, at det økonomiske handlerum har været meget snævert.


-    Jeg kan se nogle helt åbenlyse fordele ved at samle driften frem for at fordele driftspersonalet på hver lille afdeling. Jeg tror ikke bare, det vil give en langt større fleksibilitet og effektivitet, jeg mener også, at det er det eneste økonomisk forsvarlige over for vores beboere, så vi kan holde huslejen nede, fortæller hun.


Selvom man kan risikere, at der vil være modstand fra enkelte ejendomsfunktionærer, der ikke vil trives ved at få lavet om på deres hverdag, så mener Hanne Jensen, at en mere fællesorienteret drift kan biddrage til en positiv udvikling for ejendomsfunktionærerne. De får mulighed for at sætte deres kompetencer meget mere i spil og de vil desuden få langt mere samarbejde og erfaringsudveksling med andre ejendomsfunktionærer, mener hun.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Børn sætter miljøet på dagsordenen i Kokkedal
onsdag, den 14. februar 2018

Travlhed på byggepladserne i Jylland og på Fyn
onsdag, den 14. februar 2018

Boligkontoret Danmark fylder 70 år
onsdag, den 14. februar 2018

"Uanset hvor langt ned man kommer, så kan man komme op igen ..."
søndag, den 11. februar 2018

Formand i boligforening: "Stop den generelle hetz mod almene boliger"
søndag, den 11. februar 2018

Ingen kan alt - sammen kan vi det hele
søndag, den 11. februar 2018

Kan man nøjes med at vise fejl- og mangellisten, når man flytter ud?
søndag, den 11. februar 2018

Årsregnskaber skal fremover vise driftsmål for hver boligafdeling
onsdag, den 17. januar 2018

Mere ’gør det selv’ i fremtiden?
mandag, den 15. januar 2018

Rejsegilde i Skoleparken
mandag, den 15. januar 2018

Formandsskifte i Boligkontoret Danmark til sommer
mandag, den 15. januar 2018

Boligkonference 2018 - 70 års fællesskab
mandag, den 15. januar 2018

Samarbejder i lokalmiljøet skal hyldes i 2018
mandag, den 15. januar 2018

Hvordan skaber vi et beboerdemokrati for både unge og ældre?
søndag, den 17. december 2017

Renovering af Tibberupparken gavner også lokalsamfundet
torsdag, den 14. december 2017

Den boligsociale helhedsplan i Nakskov Almene Boligselskab skal fremover dække hele Vestlolland
torsdag, den 14. december 2017

Ny ghettoliste offentliggjort
torsdag, den 14. december 2017

Ny digital værktøjskasse til beboerdemokrater
torsdag, den 14. december 2017

Julegave til hjemløse fra Boligkontoret Danmark og 3B
torsdag, den 14. december 2017

Ny juletradition på Emil Reesens Vej i Strib
lørdag, den 9. december 2017

Danmarks dejligste almene hjem er fundet
lørdag, den 9. december 2017

'Udsatte beboere er en fælles opgave!'
lørdag, den 9. december 2017

Hvem har ret til lejemålet ved samlivsophør?
lørdag, den 9. december 2017

Julemanden fra Uglevang
lørdag, den 9. december 2017

Søhusene vandt fornem pris på Almene Boligdage 2017
onsdag, den 29. november 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket