Hvad laver marketingafdelingen?

LDM Gl

Boligkontoret Danmarks marketingafdeling arbejder med alt fra analyser til tryksager og kurser. Billedet er fra en 'Lej dig til muligheder'-event.

Markedsanalyser

  • Fraflytteranalyse: ’Hvorfor flytter de fra os’ (tlf.interviews eller spørgeskema, statistikker)
  • Ventelisteanalyse: ’Hvad efterspørger fremtidens beboere?’ (spørgeskema, statistikker)
  • Undersøgelse af boligområders attraktivitet: ’1.håndsindtrykket af dit boligområde set med boligsøgendes briller’ (besigtigelse og screening).
  • Undersøgelse af målgrupperne: ’ Hvem passer boligudbuddet bedst til? (Int.views, statistikker)
  • Markedstjek forud for byggeri eller renovering: ’ hvilken efterspørgsel nu og i fremtiden?’ (spørgeskema og statistikker). 

Udlejningsfremmende strategier

  • Skiltning af boligområder og til-leje skilte
  • Markedsføringsstrategi for selskabet eller afdelingen
  • Planlægning og udførelse af udlejningsfremmende kampagner
  • Planlægning og udførelse af åben hus, messer/markeder o.lign.
  • Layout og indkøb af merchandise til selskabet

Annoncering og tryksager

  • Annoncering af ledige boliger på Boligportalen.dk og Lejebolig.dk
  • Lokal annoncering
  • Web-annoncering
  • Postkort, plakater, roll-ups, ’salgsopstillinger’ til vinduer, stilladsduge, byggeskilte, profilbrochurer mm.

Kurser og oplæg

  • Hvordan bliver din afdeling mere synlig i lokalsamfundet – kursus
  • Forankring af markedsføring i boligselskabets vision og strategi – kursus eller oplæg
  • Udvikling eller afvikling af de almene boliger i landdistrikterne? – oplæg
  • Den markedsorienterede boligorganisation anno 2020 - oplæg
  • Brug af markedsanalyser og statistik til at følge med efterspørgselen – oplæg

Statistiske værktøjer

Statusrapport til bestyrelser pr. kvartal om udlejningen (udvikling i venteliste, tilbudsbreve, fraflytninger, liggetider o.lign.).